Polacy coraz chętniej pomagają innym, co pokazuje sukces takich inicjatyw jak Szlachetna Paczka lub Finał WOŚP. Jak wynika z raportu World Giving Index 20131, z roku na rok, w Polsce coraz więcej osób deklaruje podejmowanie dobroczynnych działań. Nadal zdecydowanie częściej decydujemy się dzielić pieniędzmi niż swoim czasem, jednak jak pokazuje najnowszy ranking Charities Aid Foundation's coraz chętniej podejmujemy również prace w roli wolontariuszy. Sposobem na propagowanie tej formy charytatywnej pomocy jest wolontariat pracowniczy. Jak pokazują badania2 Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy prawie 74 proc. ankietowanych pracowników po raz pierwszy zetknęło się z wolontariatem.
World Giving Index jest raportem publikowanym co roku przez organizację Charities Aid Foundation's (CAF) na podstawie badań i danych Instytutu Gallupa. Jak wynika z ostatniej edycji badania Polacy nadal dość niechętnie angażują się w pomoc innymi. Mniej niż 1/3 z nas, a dokładnie 27 proc. deklaruje, że pomaga innym. Daleko nam do czołówki, w której znaleźli się Amerykanie, spośród których aż 61 proc. deklaruje działania charytatywne oraz zajmujące ex aequo drugie miejsce Kanada, Nowa Zelandia, Irlandia oraz egzotyczny Mjanmar, gdzie 58 proc. mieszkańców pomaga innym. Najnowsze wyniki tego badania napawają jednak dużym optymizmem - w ciągu roku zwiększył się udział Polaków zaangażowanych w wolontariat. Już 12 proc. spośród nas deklaruje, że w ten sposób pomaga innym, podczas gdy rok wcześniej 8 proc. Polaków wybrało tę odpowiedź. Dało to nam awans aż o 19. miejsc w rankingu.
Rosnąca popularność prac wolontariackich w Polsce to bardzo dobra wiadomość. Ważną rolę w procesie budowania większego zaangażowania we wsparcie społeczności mogą odgrywać firmy poprzez wspieranie wolontariatu wśród pracowników. Jak wynika z naszych badań to właśnie inspiracja ze strony pracodawcy powoduje, że ludzie chętniej się angażują w tego typu działania - mówi Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.
Z drugiej edycji badania, przeprowadzonego przez Fundację, wynika, że aż 74 proc. przebadanych osób po raz pierwszy zetknęło się z tego typu pracą dzięki programowi wolontariatu pracowniczego w Citi Handlowy. Uczestników pytano również o powody, dla których angażują się w tę formę pomocy - 73 proc. mówi, że kierowała nimi chęć pomagania innym i robienia czegoś pożytecznego, 45 proc. wskazało poczucie satysfakcji, będącą główną przyczyną zaangażowania w wolontariat. Trzecim najczęściej wymienianym czynnikiem było poczucie bycia potrzebnym (40 proc.). Zdaniem 94 proc. ankietowanych wolontariat pracowniczy pozytywnie wpływa na postrzeganie Citi Handlowy jako ich pracodawcy.
Co ważne wolontariusze biorący udział w badaniu potrafili także wskazać korzyści, które czerpią dzięki zaangażowaniu w wolontariat - 70 proc. ankietowanych uważa za najważniejszą z nich jest poznawanie ludzi ze środowisk, którym udziela się pomocy. Drugą, wybraną przez 62 proc. respondentów, zaletą zaangażowania w tego typu prace jest wzmocnienie umiejętności osobistych i społecznych.
Możliwość przebywania z inni ludźmi jest dodatkową motywacją do działania - 93 proc. badanych wolontariuszy woli pracować w grupie. Co ważne, prace w ramach wolontariatu pomagają również na zintegrowanie grupy pracowników. Jak wskazało 56 proc. osób, integracja z współpracownikami jest jedną z głównych korzyści wolontariatu pracowniczego - dodaje Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga.
1 Za: Charities Aid Foundation, World Giving Index. A global view of giving trends, grudzień 2013
2 Badanie ankietowe uczestników Programu Wolontariatu Pracowniczego w Citi Handlowy zostało przeprowadzone w okresie maj-lipiec 2013 r. Celem badania było zgromadzenie danych potrzebnych do efektywnego rozwijania Programu Wolontariatu Pracowniczego w Citi Handlowy. Większość odpowiedzi nie sumuje się do 100% ponieważ przy większości pytań ankietowani byli proszeni o wybór do trzech najbardziej odpowiadającym im odpowiedzi.