Choć większość Polaków pracuje na umowę o pracę, to młodzi ludzie nie przywiązują się bardzo do tej formy zatrudnienia. Z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy "Młodzi a rynek pracy" wynika, że 26% studentów ostatnich lat studiów zamierza założyć własną firmę. To dobry krok, bo jak pokazuje realizowany przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy i Polskę Przedsiębiorczą projekt Hi-Tech Startup, w młodych Polakach drzemie olbrzymi potencjał innowacyjny.
Z badania Fundacji wynika, że 78 proc. spośród pracujących Polaków ma umowę o pracę, która jest jednocześnie najbardziej pożądaną formą zatrudnienia - zadowolonych z tego faktu jest 95% etatowców. Zdecydowanie mniej popularne są umowy cywilnoprawne, które ma 12 proc. badanych i własna działalność gospodarcza - prowadzi ją co dziesiąty respondent. Co ciekawe aż 85 proc. posiadających jednoosobową działalność gospodarczą jest z takiej formy zatrudnienia zadowolona. Inaczej ma się sytuacja z tzw. śmieciówkami taką formę zatrudnienia preferuje jedynie co czwarty pracujący. Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga, tworząc raport "Młodzi a rynek pracy", sprawdziła też, jakie plany zawodowe mają studenci wkraczający na rynek pracy.
Raczej bez niespodzianek, większość Polaków ceni sobie poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im umowa o pracę. Są zadowoleni z tego, że to pracodawca opłaca za nich ZUS i daje płatny urlop. Wady takiej umowy to przede wszystkim wysokie składki obniżające pensję i brak elastyczności - mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Zaskakiwać może wysoki procent osób prowadzących własną mikrofirmę, którzy są zadowoleni z takiej formuły zatrudnienia.
Wyłącznie o etacie myśli tylko 60 proc. studentów, 14 proc. planuje własny biznes, a 12 proc. chciałoby połączyć obie te formy. O ile etat z poczuciem bezpieczeństwa łączy 66 proc. Polaków, wśród studentów opinię tę podziela zaledwie 39 proc. z nich. Z kolei do założenia własnego biznesu młodych najbardziej skłania poczucie niezależności (80%). Dla młodych ludzi ważna jest też możliwość realizacji własnych planów i osiągnięcie w życiu sukcesu. Mają też jednak wiele obaw.
Młodzi ludzie są optymistycznie nastawieni do prowadzenia własnego biznesu, potrzebują jednak pomocy instytucjonalnej. 28% przyszłych przedsiębiorców przyznaje, że najważniejsze jest wsparcie finansowe - podkreśla Sławosz Sawicki, Dyrektor ds. Koordynacji Projektów Strategicznych, Citi Handlowy.
Potencjał jaki drzemie w młodych ludziach oraz innowacyjność ich pomysłów potwierdzają projekty prezentowane w programie Hi - Tech Startup. Wśród tych najlepiej zapowiadających się, znalazła się m.in. składana kabina prysznicowa, która przy bardzo małym zużyciu wody umożliwia całkowicie zautomatyzowany proces mycia. Rozwiązanie zostało stworzone z myślą o osobach starszych i niepełnosprawnych.
Do projektu zgłoszono też pomysły z różnych dziedzin medycyny. Jednym z nich są dziecięce protezy dłoni i przedramienia indywidualnie drukowane na drukarkach 3D i sterowane za pomocą sygnałów bioelektrycznych. Aktualnie dzieci ze względu na ogromne koszty częstej wymiany protez nie mają dostępu do tych zaawansowanych technologicznie - projekt mógłby ten problem rozwiązać. Innym pomysłem jest system terapeutyczny pozwalający na poprawę regeneracji mięśni po treningu dzięki kąpieli w specjalnej wannie wykorzystującej metodę elektronicznej stymulacji mięśni.
Projekt Hi - Tech Startup daje szansę uzdolnionym młodym ludziom na urzeczywistnienie ich nowatorskich idei. Tego typu pomysły nie tylko ułatwiają nam życie, ale również przyczyniają się do znacznej poprawy jego jakości - podkreśla Jacek Aleksandrowicz, wiceprezes Zarządu Polski Przedsiębiorczej.
Projekt Hi-Tech Startup ma na celu komercjalizację koncepcji technologicznych, dzięki czemu ich twórcy mają szansę znalezienia zatrudnienia w organizacjach zainteresowanych ich rozwiązaniami technologicznymi, mogą sprzedawać swoje koncepcje inwestorom lub rozpocząć własną działalność. Do programu zgłoszono 106 pomysłów technologicznych. Spośród nich jury wybrało 50 o największym potencjale, zaprojektowanej strategii rozwoju i klarownym opisie kluczowego produktu lub usługi. Uroczyste podsumowanie projektu odbędzie na przełomie lutego i marca 2016 roku.