Aktualności
Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga
"Tydzień dla Oszczędzania - Światowy Dzień Oszczędzania"

To ogólnopolska akcja społeczna organizowana przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy wspólnie z Fundacją Think!. Jej punktem kulminacyjnym jest obchodzony 31 października Światowy Dzień Oszczędzania.

Światowy Dzień Oszczędzania to jedna z najstarszych inicjatyw edukacji finansowej na świecie. Od prawie 80 lat w ostatnich dniach października w różnych zakątkach świata prowadzone są akcje edukacyjne uświadamiające opinii publicznej zalety oszczędzania.

Idea akcji
Długofalowym celem realizowanym przez ten program jest kształtowanie u młodzieży umiejętności aktywnego i efektywnego korzystania z własnych zasobów, tak aby odłożone pieniądze procentowały, przynosiły wymierną korzyść oraz uczyły życiowej zaradności.

Cel
Celem akcji "Tydzień dla Oszczędzania" jest promowanie wśród Polaków nawyku oszczędzania, a także umiejętności racjonalnego gospodarowania swoimi zasobami finansowymi.
Akcję prowadzi Fundacja Kronenberga wspólnie z Fundacją Think!. Patronat nad przedsięwzięciem objęła Komisja Nadzoru Finansowego.


Tydzień dla Oszczędzania 2008
W tym roku akcja odbyła się po raz drugi i trwała od 27 do 31 października. Prowadzona była poprzez wiele kanałów informacyjnych. W tygodniku "Newsweek" ukazał się specjalny dodatek poświecony oszczędzaniu, a w Polskim Radiu emitowane były spoty edukacyjne na ten temat. Akcję wspierał multimedialny portal edukacyjny http://tdo.edu.pl, w którym zamieszczono m.in.: artykuły, porady, prezentacje multimedialne, filmy i videoblogi na temat oszczędzania.

Ważnym elementem były działania podejmowane w szkołach. Do 2000 placówek zostały wysłane materiały informacyjne na temat oszczędzania, a nauczyciele byli zachęcani do zorganizowania obchodów Światowego Dnia Oszczędzania. Dzięki temu odbyły się liczne happeningi, gry na terenie szkoły lub w jej sąsiedztwie, czy też warsztaty z udziałem specjalistów rynku finansowego. Nowym elementem tegorocznej akcji był internetowy - realizowany wspólnie z portalem www.millionyou.com - konkurs na amatorskie filmy na temat zarządzania finansami osobistymi, w którym pula nagród wynosiła 45 tys. złotych. Zwycięzcą w kategorii "Open" został Liquidsky84 za film "Małe oszczędności", a wśród uczniów - w kategorii "Szkoła" - choose z III L.O. w Lublinie za film "Z głową".
Z powstałych produkcji zostanie stworzona videoencyklopedia na temat oszczędzania.

29 października Sławomir S. Sikora - prezes Zarządu Citi Handlowy i Stanisław Kluza - przewodniczący patronującej akcji Komisji Nadzoru Finansowego na wspólnej konferencji prasowej przekonywali o zaletach i potrzebie oszczędzania. Prezentowali również wyniki badań na ten temat, które w październiku 2008 roku przeprowadził Pentor na zlecenie Fundacji Kronenberga i Komisji Nadzoru Finansowego. Wynika z nich, że tylko 7% Polaków oszczędza regularnie. W ciągu roku od ostatnich badań, o 10% spadła liczba osób, które wszystkie miesięczne dochody wydają na bieżące potrzeby (do 55%). O 7% wzrosła liczba osób, które mają odłożone jakieś środki finansowe - zrobił to już co trzeci Polak. O 1/5 wzrosła liczba osób, które posiadają konto w banku (do 60%). Z badań wynika również, że ponad 40% Polaków nie myśli o powiększeniu swojej przyszłej emerytury - nie interesuje się tym lub nie wierzy w powodzenie takich działań.

Akcja spotkała się z dużym odzewem zarówno ze strony mediów, jak i uczniów.
W drugiej edycji czynny udział wzięły 262 szkoły, do których uczęszcza ok. 160 000 uczniów. Na konkurs filmowy zgłoszonych zostało 366 półtoraminutowych filmików.

W mediach pojawiło się ponad 130 informacji o "Tygodniu dla Oszczędzania".
Na podstawie dostępnych na rynku badań czytelnictwa prasy, oglądalności telewizji, słuchalności radia i rankingu najpopularniejszych serwisów internetowych wynika, że z akcją "Tydzień dla Oszczędzania" zetknęło się ponad 7 000 000 Polaków.