Najczęściej zadawane pytania
Wniosek o Kartę Kredytowa Citibank można złożyć w oddziale Citi Handlowy lub w trakcie spotkania z naszym przedstawicielem w dowolnie umówionym miejscu i terminie. Więcej informacji na ten temat można uzyskać pod numerem telefonu 801 123 123. Jeśli chcesz abyśmy my skontaktowali się z Tobą wypełnij formularz na stronie internetowej naszego banku.
Czym jest chargeback?
Chargeback (z ang. obciążenie zwrotne) jest to procedura umożliwiająca odzyskanie środków z tytułu kwestionowanej transakcji kartowej w sytuacji, w której klient ma trudności w dochodzeniu swoich praw bezpośrednio u sprzedawcy lub firmy obsługującej bankomat. Możliwość skorzystania z tej procedury wynika z wewnętrznych regulacji organizacji płatniczych (Visa, MasterCard), nie jest gwarantowana przepisami prawa polskiego.
Polega ona na tym, że Bank wydający kartę przesyła za pośrednictwem organizacji płatniczej reklamację klienta (użytkownika karty), która jest rozpatrywana przez instytucję rozliczającą danego sprzedawcę/usługodawcę, np. Polcard, Elavon, Eservice. Jeśli reklamacja jest uznana przez tą instytucję, następuje zwrot pieniędzy z rachunku sprzedawcy na rachunek użytkownika karty. W procesie tym Bank jest jedynie pośrednikiem pomiędzy użytkownikiem karty a instytucją rozliczającą danego sprzedawcę/usługodawcę.
Zgodnie regulacjami organizacji płatniczych, procedura chargeback dostępna jest dla wszystkich klientów płacących kartami kredytowymi, debetowymi czy przedpłaconymi. Objęte są nią:
Procedurze chargeback nie podlegają natomiast przelewy i transfery z kart oraz transakcje we wpłatomatach.
Do najbardziej typowych powodów reklamacji transakcji w przypadku kart kredytowych lub debetowych należą:
Należy pamiętać, aby zgłosić reklamację do Banku niezwłocznie po wykryciu nieprawidłowości, która może być podstawą do jej wniesienia. Organizacje płatnicze (Visa, MasterCard) ściśle określają terminy, w których Bank może w imieniu swojego klienta przeprowadzić reklamacje transakcji z użyciem karty.
Biorąc pod uwagę złożoność procedury (sprzedający, kupujący, bank, agent rozliczeniowy, organizacja płatnicza) okres oczekiwania na finalny efekt może potrwać od kilku do kilkunastu tygodni.
Decyzja o zwrocie jest podejmowana przez Instytucje Rozliczającą.Jeśli wniosek zostanie uznany za zasadny, pieniądze odzyskane przez bank zostaną zwrócone na rachunek karty Klienta.
W zależności od powodu złożenia reklamacji powinieneś dodatkowo dostarczyć:
typ zgłoszonej reklamacji transakcji na karcie | formularz oświadczenia reklamacyjnego | dodatkowe dokumenty | zastrzeżenie karty | |
---|---|---|---|---|
1 | wypłata z bankomatu | niewymagany | niewymagane | |
2 | podwójne obciążenie transakcją na karcie | tak | kopia potwierdzenia, że jedna z transakcji na daną kwotę nie doszła do skutku | |
3 | wypożyczalnia samochodowa | tak | kopia korespondencji z Usługodawcą (np. kopia wiadomości email wysłanych do Usługodawcy) | |
4 | zakup wycieczki | tak | kopia potwierdzenia dokonania rezerwacji i szczegółów wycieczki | |
5 | zakup biletów lotniczych | tak | kopia potwierdzenia zakupu biletu i szczegółów lotu | |
6 | towar niezgodny z opisem, wadliwy | tak | dowodów potwierdzających niezgodność otrzymanego towaru (np. opis, zdjęcia); potwierdzenie odesłania towaru do Usługodawcy | |
7 | nieotrzymany towar | tak | niewymagane | |
8 | obciążenia kart transakcją nieautoryzowaną przez Klienta (Klient nie rozpoznaje transakcji) | tak | niewymagane | tak |
9 | obciążenia cykliczne - subskrypcje np. portale rankowe np. Edarling,Badoo,Ce-date, oprogramowanie Norton,MccAfe; prenumerata | tak | kopia potwierdzenia anulowania subskrypcji | tak |
10 | obciążenia karty za transakcję uprzednio anulowaną | tak | kopia potwierdzenia, że transakcja nie doszła do skutku | |
11 | obciążenie karty pomimo tego, że zapłata za towar czy usługę nastąpiła w inny sposób (np. gotówką) | tak | kopia potwierdzenia dokonania płatności gotówką | |
12 | Klient zamiast zwrotu otrzymał obciążenie | tak | kopia potwierdzenia, że Usługodawca miał dokonać zwrotu | |
13 | Klient nie otrzymał zwrotu po 10 dniach od otrzymania informacji od Usługodawcy | tak | kopia potwierdzenia, że Usługodawca miał dokonać zwrotu | |
14 | kwota transakcji jest inna niż oryginalna | tak | kopia potwierdzenia dokonania transakcji na inną kwotę |
Jeżeli jesteś zatrudniony na umowę o pracę wystarczy przedstawić kopię dowodu osobistego oraz zaświadczenie o zarobkach od Twojego pracodawcy na specjalnym formularzu bankowym. W przypadku pozyskiwania dochodów w inny sposób zadzwoń pod numer 801 123 123 aby dowiedzieć się więcej o wymaganych dokumentach.
Do wydania Karty Kredytowej Citibank nie jest wymagane posiadanie konta osobistego, jednak może ono bardzo ułatwić użytkowanie karty i zarządzanie Twoimi finansami. Możliwa jest wówczas aktywacja automatycznej spłaty karty kredytowej a dzięki dostępowi przez Internet zyskujesz większą kontrolę nad Twoim kontem i kartą.
Dodatkową kartę kredytową możesz zamówić u doradcy CitiPhone lub w oddziale. Dodatkowa karta kredytowa może być zamówiona wyłącznie przez posiadacza karty głównej.
Zadłużenie karty można spłacić na wiele sposobów, sam wybierasz najwygodniejszy dla Ciebie:
Szczegółowe informacje znajdziesz również na wyciągu z Karty Kredytowej Citibank.
Przelewy, które są wysyłane na rachunek karty kredytowej systemem ELIXIR wpływają tego samego dnia, natomiast księgowanie na rachunku karty trwa dwa dni robocze. Jako termin spłaty zadłużenia uznaje się datę wpływu pieniędzy na rachunek banku, a nie dzień zaksięgowania.
W Citibank Online możesz ustawić opcję automatycznej spłaty karty kredytowej. Jest to forma stałego zlecenia. Nie będziesz musiał pamiętać o spłaceniu zadłużenia na karcie kredytowej, system zrobi to automatycznie - w dniu wymagalności spłaci 5% lub 100% wartości zadłużenia (w zależności od Twojej dyspozycji) widocznego na wyciągu. Należy pamiętać, aby środki na koncie dla automatycznej spłaty zadłużenia na karcie kredytowej były dostępne w wymaganej wartości na 1 dzień roboczy przed terminem płatności. Jeśli posiadasz konto w innym banku możesz zlecić w nim polecenie zapłaty, wówczas środki na spłatę zadłużenia karty będą automatycznie ściągane z Twojego konta.
Limit wypłat gotówkowych określa maksymalną kwotę możliwą do wypłacenia w formie gotówki (na przykład z bankomatu lub w oddziale banku), jest on ustalany indywidualnie. Maksymalny limit wypłat gotówkowych równy jest limitowi na karcie kredytowej.
Aktualnie Citibank Online nie prezentuje pozycji odsetek naliczonych na karcie kredytowej za dany okres. Informacje na temat wysokości odsetek znajduje się na Wyciągu Online i wyciągu papierowym. Możesz ja także uzyskać u Doradcy CitiPhone.
W wykazie operacji na rachunku karty kredytowej jako pierwsze ujęte są transakcje wykonane kartą dodatkową, a następnie kartą główną. Jeżeli na pierwszej stronie nie ukazały się Twoje transakcje, należy skorzystać z funkcji 'Więcej informacji', która pokaże transakcje wykonane wcześniej lub wykonane kartą główną.
Karta Kredytowa Citibank wydawana jest na okres 3 lat. Data ważności umieszczona jest na awersie karty. Przed wygaśnięciem ważności karty bank prześle Ci nową.
Jak najszybciej zastrzeż kartę. Niezwłocznie skontaktuj się z doradcą CitiPhone i poinformuj o kradzieży lub zgubieniu karty.
Bank będzie odpowiedzialny za transakcje dokonane bez Twojej wiedzy i zgody, bez użycia PIN, nawet do 72 godzin przed zastrzeżeniem karty. W przypadku Kart Platinum oraz Karty Kredytowej Citibank MasterCard World Signia Ultime bank będzie odpowiedzialny za całość transakcji, w przypadku pozostałych kart za transakcje powyżej 100 zł.
Bez odsetek możesz regulować opłaty za:
Transakcje będą uznane za bezodsetkowe pod warunkiem wcześniejszego zdefiniowania odbiorców opłat u Doradcy CitiPhone.
Odbiorcę płatności za rachunki opłacane kartą kredytową możesz zdefiniować wyłącznie przez Doradcę CitiPhone.
Definiowanie odbiorcy jest bezpłatne.
Opłaty za rachunki kartą kredytową są transakcjami bezgotówkowymi. W związku z tym możesz korzystać z nieoprocentowanego kredytu na Twojej Karcie Kredytowej Citibank do 54 dni od daty transakcji.
Zarówno zdefiniowanie odbiorcy Twoich opłat, jak i przelewy na jego konto są bezpłatne.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć tabelę opłat.
Rachunki możesz opłacać przez:
Tak. Jeżeli dokonujesz opłat przez Citibank Online, zaznacz że chcesz otrzymać pocztą potwierdzenie tej transakcji. Jeżeli dokonujesz opłat przez Automatycznego Bankiera, po dokonaniu transakcji skontaktuj się z doradcą CitiPhone w celu zamówienia potwierdzenia transakcji.
W Citibank Online, odbiorcy którego rachunki można opłacać z karty kredytowej oznaczeni są gwiazdką (*).
Skontaktuj się z doradcą CitiPhone i wskaż doradcy zdefiniowanego już odbiorcę, którego rachunki chciałbyś opłacać kartą kredytową.
Nie. Definiowanie zlecenia stałego z karty kredytowej nie jest możliwe.
Górny limit pojedynczej transakcji wykonanej w Citibank Online, lub przez Automatycznego Bankiera wynosi dla wszystkich rodzajów kart 1500 zł.
Górny limit transakcji wykonanej przez doradcę CitiPhone wynosi 1500 zł dla kart Visa Silver, MasterCard Silver, Citibank-Elle
Dla kart Visa Gold, MasterCard Gold limit ten wynosi 3000 zł.
Ilość transakcji ograniczona jest dziennym limitem, który dla transakcji wykonanych przez Citibank Online wynosi 1500 zł dla kart Visa Silver, MasterCard Silver, Citibank-Elle oraz. Dla kart Visa Gold, MasterCard Gold, limit ten wynosi 3000 zł.
Nie. Odbiorców płatności kartą kredytową możesz edytować wyłącznie u doradcy CitiPhone
Tak. Opłaty za rachunki są widoczne w historii transakcji następnego dnia roboczego po wykonaniu płatności.
Tak. Posiadacz karty dodatkowej może opłacać rachunki, pod warunkiem, że zdefiniował odbiorców opłat dla tej karty. Odbiorców opłat za rachunki kartą kredytową możesz zdefiniować wyłącznie u doradcy CitiPhone.
Nie. Czas realizacji opłat kartą kredytową jest taki sam, jak czas realizacji innych przelewów wychodzących z Citibank Online.
Tak. Opłaty za rachunki Kartą Kredytową Citibank realizowane są tak samo jak inne przelewy wychodzące z Citibank Online i wysyłane są w trakcie sesji systemu Elixir.
Klient zostanie obciążany opłatą raz w miesiącu, bez względu na ilość posiadanych Kart głównych / dodatkowych.
Nie.
Opłata nie będzie naliczana Klientom posiadającym kartę Ultime, niezależnie od tego czy Klient posiada inne karty.
Tak.
Jeśli w danym miesiącu serwis był choć raz włączony opłata zostanie pobrana.
Tak.
Opłata za możliwość korzystania z CitiPhone jest naliczana osobno dla każdego produktu:
- za obsługę Konta Osobistego opłata pobierana jest z rachunku konta,
- za obsługę Karty Kredytowej opłata pobierana jest z rachunku Karty Kredytowej.
Wszelkie zgłoszenia / zapytania / dyspozycje możesz zgłaszać za pośrednictwem Citibank Online w sekcji Kontakt z bankiem.
Tak.
W sytuacji, gdy Klient ma zastrzeżoną kartę i nie może się zalogować do serwisu bankowości internetowej Citibank Online Klient zostanie obsłużony bezpłatnie.
Nie.
Dodanie odbiorcy świadczeń w ramach tego typu przelewów pozostaje bezpłatne, Klient nie będzie obciążany opłatą za serwis CitiPhone.
Tak.
Opłata za korzystanie z serwisu jest pobierana niezależnie z rachunku danego Produktu. Brak opłaty za możliwość korzystania z CitiPhone w koncie osobistym nie zwalnia Klienta z opłaty w odniesieniu do obsługi Karty Kredytowej z rachunku karty.
Tak.
Doradca powinien poinformować Użytkownika, że dla tego rachunku Karty obsługa przez Serwis bankowości telefonicznej jest niedostępna.
Tak.
Wszelkie połączenia z Automatycznym bankierem są darmowe.
Od 1 czerwca 2015 r. transakcje realizowane Kartami Kredytowymi za granicą są rozliczane w 2 krokach. Prosto i przejrzyście:
- KROK 1: przewalutowanie po kursie Organizacji płatniczej (VISA/MasterCard).
- KROK 2: naliczenie prowizji Banku – 5,8% wartości transakcji dla wszystkich Kart Kredytowych z wyłączeniem Karty Citibank MasterCard World Signia Ultime/Citibank World Elite MasterCard Ultime, dla której nie ma Prowizji.
To duża zmiana w stosunku do wcześniejszego systemu rozliczania, w którym Transakcje poza dokonanymi w EUR przewalutowane były dwukrotnie, Bank zawierał opłatę w kursie waluty, po którym rozliczał Transakcję, jak również była pobierana dodatkowa opłata od Transakcji dokonanych poza Europą. Teraz klient dokładnie widzi, jaką i za co Bank pobiera od niego prowizję, a sam proces jest krótki i prosty.
Było: w przypadku transakcji dokonanych w innej walucie niż EUR lub poza Europą (w zależności od Organizacji płatniczej) - dwa przewalutowania (Organizacji Płatniczej VISA/MasterCard, a następnie Banku) oraz dwie opłaty: 4% wartości kursu - opłata za przewalutowanie zawarta w kursie Banku + opłata 1% wartości transakcji w EUR od Transakcji poza Europą.
Jest: jedno przewalutowanie po kursie Organizacji płatniczej (VISA/MasterCard) + jedna prowizja Banku 5,8% wartości transakcji.
Transakcja dokonana w walucie obcej jest przewalutowana na złotówki po kursie Organizacji płatniczej. Następnie do kwoty transakcji w PLN jest doliczona prowizja w wysokości 5,8% wartości transakcji.
W przypadku transakcji dokonanych kartą Ultime prowizja wynosi 0%.
Celem zmian było uproszczenie sposobu rozliczania transakcji zagranicznej. Od 1 czerwca 2015 r. transakcje realizowane Kartami Kredytowymi za granicą są rozliczane w 2 krokach. Prosto i przejrzyście:
- KROK 1: przewalutowanie po kursie Organizacji płatniczej (VISA/MasterCard).
- KROK 2: naliczenie prowizji Banku – 5,8% wartości transakcji dla wszystkich Kart Kredytowych z wyłączeniem Karty Citibank MasterCard World Signia Ultime/Citibank World Elite MasterCard Ultime, dla której Prowizja wynosi 0%.
To duża zmiana w stosunku do wcześniejszego systemu rozliczania, w którym Transakcje poza dokonanymi w EUR przewalutowane były dwukrotnie, Bank zawierał opłatę w kursie waluty, po którym rozliczał Transakcję, jak również była pobierana dodatkowa opłata od Transakcji dokonanych poza Europą. Teraz klient dokładnie widzi, jaką i za co Bank pobiera od niego prowizję, a sam proces jest krótki i prosty.
Było: w przypadku transakcji dokonanych w innej walucie niż EUR lub poza Europą (w zależności od Organizacji płatniczej) - dwa przewalutowania (Organizacji Płatniczej VISA/MasterCard, a następnie Banku) oraz dwie opłaty: 4% wartości kursu - opłata za przewalutowanie zawarta w kursie Banku + opłata 1% wartości transakcji w EUR od Transakcji poza Europą.
Jest: jedno przewalutowanie po kursie Organizacji płatniczej (VISA/MasterCard) + jedna prowizja Banku 5,8% wartości transakcji.
Dla kart kredytowych VISA skorzystaj z kalkulatora na stronach Visa International, aby otrzymać kurs, po którym Twoja transakcja byłaby przeliczona na złote:
a) w polu "My Card Is In" wybierz walutę rozliczeniową karty Visa (PLN)
b) w polu "My Transaction Was In" wybierz walutę dokonania transakcji zagranicznej
c) w polu "Enter Bank Fee" wpisz wartość „0” (prowizję doliczamy do Transakcji już po przewalutowaniu na PLN)
d) w polu "Date Requested" wybierz datę rozliczenia transakcji
e) wybierz przycisk "Calculate Exchange Rate" aby zobaczyć orientacyjny kurs VISA dla wybranej waluty
Dla kart kredytowych MasterCard skorzystaj z kalkulatora na stronie MasterCard - orientacyjny kurs stosowany przy przeliczeniu transakcji z waluty oryginalnej na złote:
a) w polu "Settlement Date" wybierz datę rozliczenia transakcji
b) w polu "Base Currency" wybierz walutę dokonania transakcji zagranicznej
c) poniżej w tabeli w pozycji odpowiadającej PLN odczytasz kurs zastosowany do przeliczenia Transakcji na PLN.
Transakcja zostanie przeliczona po kursie Organizacji płatniczej, z dnia, w którym Organizacja płatnicza otrzyma transakcję od usługodawcy. Istnieje możliwość, że transakcja będzie przeliczona po kursie z innego dnia niż data dokonania transakcji. Mają na to wpływ czynniki takie jak: godzina dokonania transakcji, rodzaj transakcji: online czy offline, szerokość geograficzna w jakiej była dokonana transakcja (różnice czasowe, godziny graniczne). Bank nie ma wpływu na datę, z której kurs będzie zastosowany do przeliczenia transakcji oraz nie może dokonywać wyboru z jakiego dnia kurs zostanie zastosowany.
W przypadku, gdy transakcja zagraniczna zostanie dokonana przez Klienta w PLN - nie będzie ona ponownie przewalutowana. Transakcja taka ulega przewalutowaniu już w momencie dokonania przez Klienta wyboru odnośnie waluty w jakiej Klient dokona zapłaty. Kurs stosowany na tym etapie jest kursem sprzedawcy (nie jest to kurs Banku i może zawierać marżę). Transakcja w takich przypadkach jest przez Bank traktowana jak transakcja lokalna (nie będzie pobrana prowizja za przewalutowanie), mimo iż Bank ponosi koszty związane z opłatami od takich transakcji zagranicznych na rzecz Organizacji płatniczych.
W przypadku zmiany postanowień Umowy lub jej integralnych załączników (w tym Regulaminu, Tabeli Opłat i Prowizji) Klient może zgłosić sprzeciw wobec zmian, co będzie równoznaczne z rozwiązaniem umowy o Kartę Kredytową z dniem upływu 30-dniowego okresu wypowiedzenia lecz nie później niż z dniem poprzedzającym dzień wejścia w życie proponowanych zmian. Klient może też w takim przypadku rozwiązać umowę o Kartę Kredytową bez zachowania okresu wypowiedzenia. Dyspozycję taką Klient może złożyć pisemnie, telefonicznie (poprzez Serwis bankowości telefonicznej CitiPhone) oraz poprzez Serwis bankowości internetowej Citibank Online.
Zmiana w zakresie metody przeliczania transakcji zagranicznych stanowi znaczne uproszczenie procesu i daje Klientowi możliwość prostego ustalenia kosztu transakcji zagranicznych. Pobierana przez Bank prowizja jest w sposób bardzo czytelny zaprezentowana w Tabeli Opłat i Prowizji.
Złożenie sprzeciwu zgodnie z postanowieniami Regulaminu Kart Kredytowych skutkuje tym, że umowa o Kartę Kredytową wygaśnie najpóźniej w dniu poprzedzającym wprowadzenie zmiany.
Sprzeciw nie daje możliwości kontynuowania umowy według starego Regulaminu.
Prowizja za przewalutowanie transakcji dokonanej w innej walucie niż PLN nie jest nowym kosztem Klienta. Do tej pory Klient płacił opłatę za przeliczenie walutowe, która była zawarta w kursie stosowanym do przewalutowania waluty rozliczeniowej oraz opłatę od transakcji dokonanych poza regionem Europa. Obecnie jedna czytelna prowizja zastąpiła dwie wcześniejsze opłaty. Dodatkowo jest stosowane jedno przeliczenie walutowe i do przeliczenia z waluty oryginalnej na PLN będzie stosowany kurs Organizacji płatniczych.
W przypadku transakcji gotówkowych dokonywanych za granicą, Transakcja będzie przewalutowana po kursie Organizacji płatniczej na PLN oraz zostanie do niej doliczona Prowizja za przewalutowanie w wysokości 5,8% wartości transakcji. Ponieważ transakcja wypłaty z bankomatu jest transakcją gotówkową – zostanie naliczona również Prowizja od transakcji gotówkowych w wysokości 6% wartości transakcji nie mniej niż 10 zł.