Informacje dla Dostawców Usług Płatniczych
Informacje dla Dostawców Usług Płatniczych
Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/389 1 (Rozporządzenie) w związku z przepisami ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych 2 oraz niektórych innych ustaw od 14 września 2019 r. (Ustawa) dostawcy usług płatniczych prowadzących rachunki zobowiązani są do udostępnienia tzw. interfejsu dostępowego. Interfejs ten ma umożliwić dostawcom (Third Party Providers – TPP) posiadającym stosowne zezwolenie organu nadzoru świadczącym m.in. usługę inicjowania płatności (Payment Initiation Service – PIS) oraz dostawcom świadczącym usługę dostępu do informacji o rachunku (Account Information Service – AIS) lub dostawcom usług płatniczych, którzy złożyli wniosek o stosowne zezwolenie, integrację ich oprogramowania i aplikacji wykorzystywanych do oferowania usług płatniczych użytkownikom.
W tym celu Bank udostępnia interfejs, spełniający powyższe wymagania.
Poniżej znajdują się informacje dotyczące jego zawartości, możliwości, dostępnych usług z których skorzystać mogą TPP, a także sposób udostępniania samego interfejsu.
Zakres usług, które TPP mogą świadczyć z wykorzystaniem CitiConnect API
CitiConnect API umożliwia dostawcom usług płatniczych świadczenie na rzecz klientów następujących usług:
- Inicjowanie płatności;
- Dostęp do informacji o rachunku.
Wybrane funkcjonalności dostępne w interfejsie
CitiConnect API posiada następujące funkcjonalności umożliwiające integrację ze środowiskiem bankowym:
- Identyfikacja TPP
- Uwierzytelnianie użytkownika (posiadacza rachunku)
- Inicjowanie płatności
- Sprawdzenie statusu płatności
- Sprawdzenie salda
- Sprawdzenie dostępności środków (Confirmation of Availaibility of Funds - COF)
- Sprawdzenie dostępności wyciągu
- Pobranie wyciągu
- Pobranie potwierdzenia płatności
- Pobranie historii rachunku.
Szczegóły techniczne każdej z usług dostępne są w pełnej dokumentacji technicznej (Dokumentacja), którą można uzyskać kontaktując się z naszymi ekspertami wysyłając wiadomość email na adres helpdesk.ebs@citi.com.
Pełną treść dokumentacji mogą otrzymać wyłącznie podmioty, które posiadają stosowne zezwolenie/rejestrację lub złożyły taki wniosek do właściwego organu. Po stronie TPP leży obowiązek wykazania, że posiada on stosowne zezwolenie/rejestrację lub złożył odpowiedni wniosek.
Wymiana danych pomiędzy TPP a Bankiem
Wymiana danych powinna odbywać się z wykorzystaniem formatu ISO XML.
Zakres informacji, przekazywanych TPP przez Bank jest uzależniony od
charakteru świadczonej przez TPP usługi.
Dostęp do interfejsu oraz wniosek o przekazanie Dokumentacji
W celu uzyskania dostępu do interfejsu i/lub Dokumentacji prosimy o przesłanie wiadomości e-mail na adres helpdesk.ebs@citi.com ze wskazaniem następujących danych:
- Numer i nazwa TPP ze stosownego rejestru (w przypadku podmiotu w trakcie rejestracji prosimy o przesłanie skanu lub uwierzytelnionej kopii potwierdzenia złożenia wniosku o rejestrację/zezwolenie do właściwego organu)
- Imię i nazwisko użytkownika
- Adres e-mail użytkownika oraz inne dane kontaktowe
Brak tych informacji uniemożliwi nam przekazanie dokumentacji lub nadanie dostępu do interfejsu.
Po poprawnej weryfikacji prośby Bank przekaże wnioskodawcy e-mail wraz Dokumentacją. W przypadku prośby o dostęp do interfejsu, Bank skontaktuje się z wnioskodawcą za pośrednictwem telefonu lub wiadomości e-mail w celu przeprowadzenia procesu wdrożenia.
Wymagana dokumentacja
W celu uzyskania dostępu do interfejsu Bank nie wymaga, z wyłączeniem dokumentacji, o której mowa w sekcji „Dostęp do interfejsu oraz wniosek o przekazanie dokumentacji”), żadnej dodatkowej dokumentacji od TPP zamierzających świadczyć usługę PIS i AIS.
Kontakt
W przypadku zapytań, problemów czy błędów związanych z funkcjonowaniem
interfejsu zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami poprzez wiadomości
e-mail.
Adres do kontaktu: helpdesk.ebs@citi.com
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
Identyfikacja w oparciu o certyfikaty
Identyfikacja TPP w ramach interfejsu działa w oparciu o certyfikaty elektroniczne, zgodne z wymogami Rozporządzenia 910/2014 (eIDAS).
Podmiot zamierzający świadczyć usługi PIS i/lub AIS powinien mieć swój własny ważny certyfikat do wykorzystania podczas identyfikacji w interfejsie zgodny z wymogami art. 34 Rozporządzenia 2018/389.
Każda usługa dostępna w ramach interfejsu uruchamiana jest w oparciu o poniższe kroki:
- Identyfikacja i uzyskanie oAuth token
- Umieszczenie odpowiednich danych w nagłówku, wskazujących usługę
- Podpisanie i zaszyfrowanie „payloadu” czyli elementów niezbędnych do realizacji danej usługi
- Wylogowanie
Proces identyfikacji pozwala na wygenerowanie oAuth tokena, który z kolei umożliwia wywołanie kolejnych zapytań API (np. inicjowanie płatności). Szczegóły opisane są w Dokumentacji.
Uwierzytelnianie Użytkownika (posiadacza rachunku)
Uwierzytelnianie Użytkownika działa w oparciu o certyfikaty elektroniczne
wykorzystywane przez podmioty do składania podpisów w postaci
elektronicznej.
W części „body” należy wstawić „payload” czyli szczegóły konkretnej usługi
do uruchomienia po uwierzytelnieniu. W powyższym przypadku zaprezentowana
została usługa inicjowania płatności.
„Payload” musi zawierać zgodę klienta w postaci certyfikatu elektronicznego. Szczegóły procedury opisane są w Dokumentacji.
Bezpieczeństwo
Bank zapewnia bezpieczeństwo poprzez wykorzystywanie certyfikatów elektronicznych zgodnych z wymogami eIDAS. Obsługujemy certyfikaty wybranych dostawców (lista obsługiwanych dostawców dostępna w Dokumentacji).
Poufność komunikacji i przesyłanych danych zapewniona jest poprzez zastosowanie bezpiecznego protokołu TLS. Transmisja danych odbywa się w połączeniu z serwerami Banku.
Podczas identyfikacji i uwierzytelnienia Bank uruchamia procedury kontroli dostępu i weryfikacji certyfikatów elektronicznych.
Niedostępność interfejsu
Informacje o planowanych i nieplanowanych niedostępnościach interfejsu Bank będzie przekazywał za pośrednictwem e-mail na wskazane podczas wdrożenia adresy wnioskodawcy.
1 Rozporządzenie Komisji (EU) z dnia 27 listopada 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących silnego uwierzytelniania klienta i wspólnych i bezpiecznych otwartych standardów komunikacji dostępne pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32018R0389.
2 Dz. U. z 2018 r., poz. 1075.