Zarządzanie finansami

Chargeback

Płatności bezgotówkowe to przede wszystkim wygoda, szybkość i bezpieczeństwo. To również ochrona przed nieuczciwymi sprzedawcami, np. w przypadku niedostarczenia towaru lub zakwestionowania jego zgodności z opisem. Zabezpieczenie przed skutkami takich sytuacji stanowi usługa chargeback.

Co to jest chargeback?

Chargeback (z ang. obciążenie zwrotne) jest usługą/procedurą, dzięki której klient w określonych sytuacjach ma możliwość uzyskania zwrotu pieniędzy z transakcji zrealizowanej kartą. Z usługi tej można skorzystać, jeżeli problemu nie udało się rozwiązać bezpośrednio ze sprzedawcą. W oparciu o zgłoszenie klienta usługę chargeback inicjuje bank, ale jest ona świadczona przez organizacje płatnicze na podstawie określonych przez nie regulacji.

W przypadku Kart Business wydanych przez Citi Handlowy, instytucją oferującą chargeback jest VISA.

Sytuacje, w których można zgłosić wniosek o chargeback:

  • dostarczony towar (lub usługa) był niezgodny z opisem,
  • klient został obciążony za usługę lub towar, którego nie otrzymał,
  • pobrana kwota jest większa niż właściwa kwota za należność,
  • klient został wielokrotnie, np. podwójnie obciążony za ten sam towar lub usługę,
  • płatność została rozliczona w innej walucie niż ta zaakceptowana przez klienta,
  • nastąpiło obciążenie karty cykliczną płatnością, pomimo wcześniej anulowanej subskrypcji,
  • klient nie otrzymał zwrotu środków z tytułu anulowanej transakcji,
  • klient nie rozpoznaje transakcji i uważa, że nastąpiło oszustwo,
  • bankomat nie wydał gotówki, a wypłata obciążyła rachunek.

Jak działa chargeback?

Z usługi skorzystać można do 120 dni od daty wykonania transakcji lub daty dostarczenia zakupionego towaru lub usługi.

  1. Klient zgłasza do banku wniosek o chargeback wraz z dokumentacją świadczącą o nieprawidłowości obciążenia.
  2. Po uznaniu zgłoszenia za zasadne bank występuje do instytucji rozliczającej sprzedawcę za pośrednictwem VISA z żądaniem zwrotu kwoty transakcji.
  3. Instytucja rozliczeniowa informuje sprzedawcę o zgłoszeniu klienta.
  4. Po rozpatrzeniu zgłoszenia przez sprzedawcę instytucja rozliczeniowa przekazuje odpowiedź do banku klienta.
  5. Bank informuje klienta o decyzji w sprawie zgłoszenia.

Zgłoszenie może być zaakceptowane lub odrzucone. Jeśli sprzedający udowodni, że transakcja została przeprowadzona poprawnie, a towar jest zgodny z opisem, zgłoszenie zostanie odrzucone. Natomiast w przypadku akceptacji, sprzedawca poniesie wszystkie koszty procedury i zwróci środki należne klientowi.

Zasady zgłoszenia chargeback

Uruchomienie procedury chargeback może wymagać od klienta podjęcia dodatkowych działań lub przedstawienia dokumentów potwierdzających zasadność zakwestionowania obciążenia. W celu skutecznej realizacji zgłoszenia istotne jest także udokumentowanie próby wcześniejszego samodzielnego wyjaśnienia sprawy z usługodawcą.

VISA określa również dodatkowe zasady, takie jak limity transakcji do zgłoszenia. Wszystkie zasady jakimi kieruje się organizacja płatnicza są opisane w jej materiałach, które można znaleźć na stronie internetowej VISA w sekcji „Reguły i polityka Visa”.