Biznes bez granic

Aktualności

Aktualności

5 lutego 2014

W czwartym z cyklu artykułów "Rzeczpospolitej" w ramach projektu "Biznes bez granic" realizowanego przez Citi Handlowy, czytamy o narzędziach bankowych umożliwiających budowanie lojalności biznesowej w czasach koniunktury gospodarczej. Wypowiadają się: Piotr Kalisz, główny ekonomista Citi Handlowy i Magdalena Laskowska, Dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Citi Handlowy

  • Przedsiębiorstwa potrzebują rozwiązań pomagających budować dobre relacje z partnerami biznesowymi - czytamy w "Rzeczpospolitej". - Polska weszła na ścieżkę wyraźnego ożywienia gospodarczego, silniejszego niż jeszcze niedawno oczekiwano. Jest ono oparte na stopniowym wzroście konsumpcji oraz powolnym odbiciu w inwestycjach, czemu dodatkowo towarzyszy poprawa koniunktury w Niemczech - mówi Piotr Kalisz, główny ekonomista Citi Handlowy. Stopniowy powrót dobrej koniunktury to nowe wyzwania dla przedsiębiorstw; firmy będą przyjmować inną niż dotychczas strategię zarządzania finansami. Duża niepewność na rynkach powodowała, że trzeba było koncentrować się głównie na wynikach i ścisłej kontroli kosztów. Teraz firmy mają szansę na zwiększenie przychodów, ale wraz ze wzrostem popytu w gospodarce rosnąć będzie też konkurencja na rynku. - W czasach kryzysu gospodarczego tolerancja na opóźnienia w płatnościach była spora, firmy spóźniały się z płaceniem nawet o kilka miesięcy. Zamiast finansować się kredytem obrotowym, wolały finansować się kosztem siebie nawzajem. Te czasy minęły i teraz widać, że tolerancja na spóźnianie płatności się zmniejszyła. Firmom przybywa klientów i można wybrać tych najlepszych - mówi Jacek Adamski, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan. Po wsparcie w zarządzaniu firmą przedsiębiorcy coraz chętniej udają się do instytucji finansowych, gdzie znajdą programy finansowania dostawców i odbiorców.
  • W rozmowie z "Rzeczpospolitą" Magdalena Laskowska, Dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Citi Handlowy mówi: Budowanie lojalności okazuje się kluczowym wyzwaniem dla przedsiębiorców, zarówno w warunkach wzrostu gospodarczego, wysokiej konkurencyjności, jak i spowolnienia gospodarczego. W obydwu sytuacjach pojawia się potrzeba wypracowania rozwiązań, które zapewnią przedsiębiorcy z jednej strony efektywną i elastyczną sieć sprzedaży, z drugiej - stabilną grupę dostawców. Do każdego z tych obszarów instytucje finansowe i banki mają przygotowane odpowiednie narzędzia - komentuje Magdalena Laskowska i dodaje: W okresie prosperity kluczowe staje się odpowiednie zapewnienie stabilności łańcucha dostawców i odbiorców. Po stronie dostawców rosnącym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród dużych firm, cieszą się programy finansowania (supplierfinance) mające swoje początki w Polsce na początku poprzedniej dekady. Pozwalają one na zapewnienie dostawcy płynności nawet przy wydłużonych fakturowych terminach płatności.
powrót